close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

האם צריך להתכסות כשמברכים בבריכה?

הרב שי טחן

הרב שי טחן
יגכסליותשפג07/12/2022

שאלה:

אם אני נמצא בים או בבריכה, ללא חולצה, האם אני יכול לברך כך או שצריך להתכסות?

תשובה:

הנמצא בים או בבריכה רשאי לברך ברכות בבגד ים אבל נכון ללבוש חולצה או לכסות עצמו ככל האפשר. ובתוך המים אינו צריך לחבוש כיפה. וכן יזהר שלא לברך אם ח"ו יש שמולו נשים בלבוש לא צנוע. כמו כן לא יתפלל ולא יברך ברכת המזון עד שיהיה לבוש בצורה מליאה ומכובדת.

בשולחן ערוך (סימן עד ס״ו) כתב: ״היתה טליתו חגורה על מתניו לכסותו ממתניו ולמטה, אף על פי שממתניו ולמעלה הוא ערום מותר לקרות קריאת שמע, אבל להתפלל אסור עד שיכסה ליבו״. והעיר המשנה ברורה (ס״ק כא) שאין צריך לכסות רק את ערוותו ולא את רגליו מתחת לערווה. ואף על פי כן נכון לכתחילה אם אפשר לכסות גם את שאר חלקי גופו משום כבוד הברכה (משנ״ב סעיף כב).
ודין זה נאמר לא רק לקורא קריאת שמע אלא גם למי שמברך ברכות ושאר דברים שבקדושה, מלבד הרוצה להתפלל או לברך ברכת המזון שאז יש לו לכסות כל גופו לפי שבתפילה צריך לראות את עצמו כעומד לפני מלך ומדבר עמו שצריך לעמוד באימה (משנ״ב ס״ק כד).

ולגבי כיסוי ראש כשנמצא במי הים ובבריכה כתב בשערי תשובה (סימן ב אות ו) שבמרחץ אין צריך לכסות את ראשו ואפילו אין בזה משום מידת חסידות, ומכל מקום יש שמכסים ראשם, והעיר עליהם הרב חיד״א בברכי יוסף שזו היא חומרא יתירא.

והדבר פשוט וברור שאין להיכנס להתרחץ ולא להימצא בחוף ים או בריכה מעורבת גברים ונשים, ורק אם נכנס להתרחץ במקום שאין בו נשים ורואה אישה שעוברת וכדו’ לא יברך מולה אלא אם כן היא לבושה בצניעות או שיטה גופו ממנה ויברך (עיין סימן עה בפרטי הדינים)
תשובות נוספות בנושא-
עניית אמן בקידוש
א. אם את מסיימת איתו ממש ביחד- אין לענות אמן.
ב. אם את מסיימת קצת לפניו, לענות אמן. אמן זה לא הפסק לפני שתיית הייין.

1. את יכולה לענות אמן גם אם בלע מילים. הרבה יהודים מבטאים לא נכון או בולעים מילים ועל זה דרשו את הפסוק- ודגלו עלי אהבה, ו"דילוגו עלי אהבה".
2. את יכולה להענות. אנחנו אומרים אמן בהרבה מקרים מסופקים... וזה לא שם השם או משהו. לכן מותר לענות.
עוגת דבש
בעוגת דבש יש הרבה קמח, וכמו על כל דבר שיש בו קמח, זו מוגדרת כעוגה ומברכים מזונות.

למעשה, הדוגמא לברכת מזונות שמביאה הגמרא היא עוגה בטבולה בדבש (אחת הדוגמאות).
ברכה על מצה מטוגנת
לא. בפסח מברכים על מצה מטוגנת המוציא. אם רואים שזה מצה. וזה המצב ברוב המקרים. אם היא טחונה לגמרי אז מזונות.
כמו לחם מטוגן בחול

על מצה מטוגנת ביום חול (הכוונה לא בפסח), יש הבדל בין ספרדים לאשכנזים, לפי הספרדים (רוב הספרדים) יברכו מזונות על מצה מטוגנת שלא בפסח. אשכנזים יברכו המוציא
כמה נושאים
1) אני לא חושב שיש קשר בין היותך חזן לתנוחות שמותר או אסור לכם לעשות, לכאורה אין בכך משום חסרון קדושה בכלל. ולכן למה שיהיה אסור? כל עוד זה בצניעות ובצורה טבעית וביניכם כזוג... כמובן שיש בכל דור כמה יחידי יחידים שהנהגתם שונה, אולם לענ"ד זה לא שייך אלא לבודדי בודדים בכל דור, ואנשים כאלה ממילא לא צריכים לשאול. אם לא הם, אין במעשה החיבור חוסר קדושה ולכן זה מותר, גם בתנוחות שתיארת.

2) בגמרא יש כמה סיבות לעניין היד ימין, ניתן לסמוך על זה שבקשר בין איש לאשתו זה מותר... בודאי אם שניכם מתקשים בלי זה.

3) לעניות דעתי אין סיבה שתתענה 40 יום, אנחנו לא מוסלמים ואין לנו צום רמאדן. זה נכון שהיו דורות שהיו כאלו שצמו תקופה ארוכה (אם כי ארבעים יום לא שמעתי, שמעתי ב10 ימי תשובה וכדומה), אולם הנהגה זו לא שייכת בדורנו כמעט בכלל (רק לבבא סאלי... אולי). העצב והצער שיגרמו לך בתקופה ארוכה כל כך של צום אינם שווים את "Vרוחח הרוחני" שתשיג מזה. אם בכלל. 
כן ראוי לקבל על עצמך תענית דיבור, אולי יום או יומיים בשבוע (נניח שני וחמישי עד כיפור), זה יועיל לך רוחנית הרבה יותר מצום.
הנהגה של צום כל כך ארוך איננה שייכת לדורנו לדעתי.
למה אסור ללכת עם בגד ים
אני קצת תוהה אם השאלה היא ברצינות... אבל אם כן, זה די ברור מדוע בגדי ים אינם צנועים לא?
הם חשופים, הם חושפים חלקי גוף שצריך להסתיר (וכאן אין מקום, כמובן, לדיונים האם המרפק או הברך צריכים להיות מכוסים...), כך שגם אם נקבל את הטענה שהם נועדו בשביל הים, מה שאני לא בטוח, לדעתי עיקר העניין שלהם הוא לחשוף, ברור שזה אסור לפי כל דעה שהיא.
בעקבות המונדיאל- כדורגל בימות המשיח
שאלה מעניינת, צריך כמובן לעשות חילוק בין הספורט האישי, שבו אנשים מתעמלים, מחזקים את הגוף ומשתחררים מבחינה גופנית ורוחנית לבין ספורט ההמונים של ימינו. הספורט האישי הוא דבר חיובי מאוד ונחוץ מאוד לכל אדם ואדם... והוא תורם מאוד לכל מי שעוסק בו. הרב קוק, בתחילת התחיה שלנו בארץ, הדגיש שחלק מהתיקון של העולם יהיה שעם ישראל יתרגל מחדש לעשות בפעילות גופנית ויבנה את הכח הפיזי. לעומת זאת ספורט ההמונים של ימינו הוא ברובו שלילי- הערצה אלוהית של שחקנים, תקציבים של מיליונים, הרבה השתעבדות ורווח כספי לעסקנים.

לדעתי בזמן המשיח בהחלט יהיה ספורט במובן האישי, אנשים יתעמלו ויהיו בריאים וכדומה, אבל כל מה שקורה היום, המשחקים, ההערצות, הליגות, הכל יעלם.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה